title

תזונת קיץ

05 אוג 2014, על ידי adi ב בלוג מאמרים, בלוג מתכונים

"Less Energy required for Digestion, More Energy for you"

עונת הקיץ האהובה עלינו הגיעה, ואנחנו מבלים את עיקר שעות הפנאי שלנו עם הילדים בפעילויות מחוץ לבית:
בריכה, ים, גני שעשועים ועבודה בגינה. טבעם של הילדים להיות חמים ופעילים ובעונת הקיץ בפרט,
בוער הצורך במזונות מקררים ובחשקים יומיים לגלידות וקרטיבים, אבטיח צונן, מוצרי חלב, משקאות מצוננים וסלטים מרעננים.

יחד עם זאת, יתכן ודווקא בעונה זו אנחנו חווים עייפות וחולשה יותר מגדר הרגיל, יציאות לא תקינות וערפול מחשבתי.
הסיבה היא שריבוי באכילת מזונות קרים ולחים (כמו גלידות, פירות ומוצרי חלב ישירות מהמקרר) מחלישים את אש העיכול,
פעולה הדורשת חום, ופוגעים ביכולת הספיגה, ובכך משאירים לנו פחות אנרגיה (כל האנרגיה הולכת לחימום האוכל).

אש העיכול מדומה ברופאת איוורדה לאש החיים, כאשר תפקידנו כל הזמן לדאוג 'לפרנס את האש' על ידי הכנסת 'הגזעים' (המזונות)
הנכונים (=המותאמים לנו אישית) לתנור (המדומה למערכת העיכול
).
כך למשל ריבוי במזונות סוכריים או דילוג על ארוחות ולאחר מכן אכילת ארוחה כבדה, מחלישים את אש העיכול,
דבר שמתבטא בעייפות וחולשה של הגוף.

השאלה המתבקשת היא: איך נצנן את הגוף בחודשי הקיץ מבלי לפגוע בעיכול ובחיוניות?

הנה כמה רעיונות ישימים לעונה:

  • אכלו מזונות בטמפרטורת החדר ולא ישירות מהמקרר.
  • הפחיתו מהתזונה היומית מזונות בעלי מזג חם כמו: בשר, אורז מלא, כוסמת, שיפון, שעועיות וחומוסים. כך יהיה לכם כיף לחזור אליהם בעונת החורף.
  • הרבו באכילת: דגים, ירקות עונתיים, מעט מוצרי חלב מותססים (בעיקר לאבנה עזים, יוגורט וגהי/חמאה איכותית), קינואה,
    אטריות מסוגים שונים, שעועית מאש, עדשים כתומות, תירס וטופו.
  • הרבו באכילת ירקות עונתיים עשירים במינרליים ותורמים לצינון הגוף- נענע, בזיליקום, רגילת הגינה, מלוחיה, במיה, שעועית ירוקה,
    דלועים (קישוא, מלפפון, דלעות מסוגים שונים, מלון), וממשפחת הסולניים (עגבניות, חצילים, תפוח אדמה ופלפל).
  • יש לנו נטייה לאכול בקיץ פירות רבים. גם אני נסחפת בקניות אל מול השפע הרב הקיים.
    יחד עם זאת מומלץ לצרוך כ-2 פירות ביום כדי לא להחליש ולקרר, לא בסמוך לארוחה,
    ובעיקר פירות קטנים חמצמצים/ בעלי צבע כהה כמו: דובדבנים, שזיף, משמש, ענבים שחורים.
  • שלבו תבלינים בבישול המסייעים לעיכול תקין– בעיקר גרגירי הל, זרעי כוסברה, זרעי שומר.
  • נקטו בדרכי בישול עדינות כמו הקפצה בווק או אידוי, ופחות אפייה בתנור או תבשילים.

לקבלת השראה ממתכוני קיץ עונתיים