להיות מקדם בריאות

המהפכה התזונתית החלה במניפסט שזכה לתגובות מדהימות. רבים מצפים "לדפני ליף" הבאה שתוביל את המהפכה מול רשתות המזון, משרד הבריאות ומוסדות החינוך המספקים תזונה דלה לילדנו. זו בהחלט מהפכה ראויה וחשובה, אך אני חושבת שכדי להוביל מהפכה גדולה, צריך להתחיל מהשטח, כל אחד בסביבתו הוא.

"אנו הופכים להיות מה שאנו אוכלים. אך אנחנו גם אוכלים את מי שאנחנו. בחירתנו במזון כזה או אחר מלמדת ומראה לנו איפה אנחנו עומדים בהתפתחותנו,
ביחסנו לעצמנו ולעולם. האדם שאינו מסוגל לוותר על מזון "רע" פשוט אינו נמצא עדיין במקום שהתגבר על חולשותיו.
אל תאבדו תקווה. תמיד יש לאן לשאוף. צריך להאמין שלמרות הנפילות עלינו לקום, לסלוח לעצמנו
ולהאמין שיום אחד נגיע ונוכל להזין את עצמנו דרך מזון טוב"/יוטקה הרשטיין- בישול מלא חיים

החזון שלי הוא 'לפרוס רשת של מקדמי בריאות בחברה שיצרו "Ripple Effect" בסביבתם של בריאות מדבקת'.

הרשו לי כעת להרחיב יותר מה כוונתי בלהיות 'מקדם בריאות בחברה'. ראשית עצם זה שאת/ה קורא/ת מאמר זה, יש סיכוי גבוה שאת/ה מועמד/ת להיות מקדם/ת בריאות בסביבתך. זאת מעצם העובדה שנושא זה הינו כנראה בעל חשיבות עבורך.

כפי שאני רואה זאת, מקדם בריאות לא חייב להיות איש מקצוע, אלא כל אדם שעבר בעצמו שינוי באורחות חייו, ועושה בחירות הטובות עבורו, בצורה מודעת ומכוונת.
אותו אדם, מבין את כוחו של אוכל טוב ומזין לשפר את ההרגשה, לחזק את הגוף והמיינד, ואולי במובן היותר רחב, גם לשפר את העולם.

אותם אנשים חשים לעיתים קרובות בתסכול רב, מכך שרצונם לעשות טוב גם לאחרים, זוכה לתגובות הנעות בין התנגדות עזה לציניות, ועל כן הם חשים חריגים בסביבתם. אותה תחושת חוסר שייכות מובילה לרוב להתכנסות (ואצל הקיצוניים גם להתבודדות מהסביבה), שאינה תורמת להובלה לשינוי אמיתי במציאות.

אני חשה כי אפשר ואף מוטלת עלינו החובה לעשות יותר, אך בצורה מושכלת. הנה כמה נקודות להתבוננות:

לפגוש את האדם היכן שהוא

כפי שיוטקה אומרת בציטוט מעלה, הבחירות שלנו מראות לנו היכן אנחנו נמצאים בהתפתחותנו האישית. כולנו נמצאים במסע. עלינו לפגוש את האדם על הדרך שלו, להזכיר לו מדי פעם למה הוא שם, לזקוף לזכותו את הדרך שכבר עשה, ולהאיר את הדרך שעוד פרוסה לפניו.
אנשים המרבים לאכול אוכל המגיע בקופסאות ובאריזות צבעוניות (אוכל מתועש ומעובד), נציג להם כמה שיותר פעמים את החלופה של אוכל טרי ושלם (כפי שאלוהים ברא), ונאמין כי יבוא יום והם יבחרו להזין את עצמם דרך "מזון טוב".

להביא אתכם אוכל מהבית

אנשים רבים נמנעים מלהיכנס למטבח ונוהגים לאכול במסעדות/ בחדר אוכל של החברה. אותם אנשים היו שמחים לאכול אוכל ביתי ובריא, אם הם היו יודעים כיצד להכינו, במעט זמן. דרך טובה לעודד את הכניסה למטבח, היא להתמיד בהבאת אוכל לעבודה, ולהציע לסובבים טעימות.
הצעד הבא יהיה לשלוח את המתכון (רצוי מתכון פשוט ומהיר של עד 5 מרכיבים). לקוחה שלי אף הגדילה לעשות, ועושה מדי חודש הדגמות בישול בביתה לחבריה. כדאי לבחור בעצמכם את המסעדה המועדפת לארוחת צהרים עם הקולגות למשרד, המציעה מנות בריאות מפחמימות מלאות. דרך נוספת בה אני נוהגת, היא להביא מדי פעם לארוחות משפחתיות מנה אחת בריאה שהכנתי. 

מצא לך מתאמן 

בחר בסביבתך הקרובה אדם אחד שהיית רוצה ללוות ולתמוך בו בתהליך של מעבר לאורח חיים בריא. אנשים יכולים להגיע לתוצאות מדהימות בשניים.
שתפו אחד את השני ביעדים שאתם רוצים להשיג, קבעו שיחה יומית קצרה, לכו לסדנאות יחדיו, שתפו במתכונים ובידע.
נגעתם באדם אחד, עשיתם שינוי במשפחה שלמה. זו תחושה נפלאה לתת. זכרו רק שהטפה יוצרת אנטגוניזם והימנעות,
ואילו דיבור ושיתוף בגובה העיניים מקרבים ומניעים ליצירת שינוי.
הרי לכולנו יש על מה לעבוד במזון המשני והראשוני.

לרתום את הילדים

בתים רבים בסביבתנו הקרובה מלאים במגירות חטיפים, והמקררים והפריזרים מלאים במזונות עם חומרים משמרים, צבעי מאכל, ושמנים צמחיים.
הילדים שלנו חכמים ודעתנים היום יותר מאי פעם. אם גם לכם מפריע כשאתם מגיעים לבית של האחיינים/ הנכדים שלכם, יש לכם כוח להשפיע.
דרך טובה לבלות איתם זמן איכות היא לבשל איתם. הכינו איתם שלגונים בייתים, כדורי שוקולד, פלאפל אפוי, לביבות בטטה ועוד.
לכו איתם לסופר והראו להם איך קוראים תוויות מזון וממה להיזהר. הפכו את הפעילות במטבח למשחק. כי זה כיף ומותר לשחק באוכל.

חיבור לאדמה 

בשבוע האחרון קיבלתי ארגז ירקות מחבר שמגדל אותם בגינתו, קטפתי ענבים שחורים שגדלים בסוכת גפנים של השכנים יחד עם סברסים, תאנים, רימונים, פסיפלורה, לימונים וגויאבה שגדלים אצלנו במושב. זה אושר גדול לפנק את האהובים עלינו בסל מלא ירקות ופירות טריים, ורבים כיום ניתן לקטוף ישירות מהעצים.
אוכל חופשי לכל. הרי זו מהפכה אמיתית. הכניסו את השפע הזה הגדל בחצר האחורית לבית של היקרים לכם.
יותר ירקות ופירות טריים ב- system שלנו, פחות מקום למזון שאינו מיטב עימנו.

האם אתם מוכנים להיות מקדמי בריאות וליצור Ripple Effect בסביבתכם? אשמח לתמוך ולתרום מניסיוני לכל השותף לחזון.

תכנית חדשנית ומהפכנית לעובדים מבית היוצר "בחברה בריאה" לקידום בריאות בחברות, מבוססת על הרעיון של מקדמי בריאות שיסייעו להוביל לשינוי בתוך החברה.

רוצה להבין מה זה להיות מקדם/י בריאות בחברה שלך? צרו עימנו קשר ונשמח לסייע.

פורסם ב יולי 21, 2014

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *